USA vs Sverige

Allt här i USA är inte som det är där hemma. Det är några saker som jag speciellt kommer att tänka på just nu så tänkte skriva en liten lista.

 

De försvarar bröd i mikron

Bara sköljmedel när de tvättar kläder och inget riktigt tvättmedel som vi har hemma.

Man åker bil ÖVERALLT, om jag säger att jag ska gå över gatan tror de att man har en skruv lös, gå? Vad då gå? Hur gör man då? Alla från skolan använder också sina bilar som ett förvaringsutrymme för en massa saker (skrot).

GUD, alla här är kristna och går i kyrkan en gång i veckan. Lärare och studenter har ibland Gud som ursäkt ”om gud hade velat att jag hade klara det så skulle jag gjort det”. I Sverige är vi ju kristna men tror inte garanterat på en Gud och någon ”där uppe”.

Snacks, man äter snacks hela tiden mellan måltider så att man inte gud förbjuder inte blir hungrig mellan snabbmaten.

Chips, är näringsrikt som man ska äta till lunch och andra måltider.

Yoga byxor, alla har något som kallar Yoga byxor. Det är som mjukisbyxor fast lite mer ”stiligt”. Är från Victoria Secret så klart och ALLA använder dem.

Flair, ingen här har våra vanliga byxor ”skinny jeans” alla har jeans som har en flair, alltså att de går ut från knät och ner. Jeansen har också en massa juveler och sånt så att de blir flashiga och mer amerikanska.

Ryggsäck, alla har en ryggsäck i skolan där de bär allting, skolböcker, mat, mm.

Ungdomar är väldigt kontrollerade och de är föräldrarna som bestämmer. Hemkomsttider och regler något som vi inte är så vana vid i Sverige. De tycker att det är en självklarhet att läsa barns SMS bland annat.

Får se om jag kommer på några fler till en annan gång.

 

//Helen



Kommentarer
Äiti

:)

2012-01-13 @ 07:12:49


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Helen i USA -

High School 2011-2012

RSS 2.0