Amerikansk Jul


Vår lilla julgran


Min värdpappa, han ser väldigt arg ut men han fastnar bara inte på bild!


Min värdmamma


Julgran


Packet!


Fick bland annat en tröja från Victoria Secret från mina värdföräldrar


Mamma och pappa skickade hemmagjorda pepparkakor!


Öppnade presenter


Älskar mitt pepparkakshus


Julmat


Så här äter man julmat i usa


Efterrättsbord


Julen i USA var riktigt bra. På Julafton så gick vi till kyrkan vid tre, när vi kom hem så hade min värdmamma gjort ostronsoppa. Ingen hitt för mig, smakade lite som ostron och nått gult? svårt att förklara, det gick ner men ingen favorit. Fick amerikanska prinskorvar och räkor istället. Sen var det dags för packetöppning, fick en massa fina packet från mina värdföräldrar. De har inga egna barn så de tycket om att skämma bort sina utbytesttudenter istället, det var bara att tacka och bocka.

På Juldagen vilket är den "riktiga" julen här i USA åkte vi till Iowa över dagen för att fira med min värdmammas släkt. Det var en massa släktingar där, vi åt mat vilket var väldigt likt thanksgivingmaten förutom att det var med skinka istället. Vi satt och åt i soffan, tror att det är något av en amerikansk sak att alla äter i soffa istället för vid ett långbord som vi gör här hemma. Det är inte helt lätt att äta mat från en plasttalrik med plastkniv i en soffa ska ni veta. Barnen öppnade packet och vi vuxna lekte en lek där alla tar med sig ett packet de inte tyckte om och sen så byter man dem. Vissa fick packet som de gillade och andra, som jag fick något gräsligt som ingen någonsin kommer uppskatta. Men det var riktigt kul att se alla roliga "oönskade" pressenter.

Idag var det shopping som gällde, de har något som liknar mellandagsrean här fast rean är inte lika bra. Det är mer "köp en och få den andra för 50%" men hittade lite fina toppar vilket alltid är kul, de var dock inte på rea. Utanför Hollister (en klädaffär) hade de "livvakter" eller modeller som hade livvaktbadbyxor på sig. De stod utanför affären hela dagen och poserade så att man fick ta bilder och krama dem. Var riktigt konstigt men man ska ju inte klaga.



Modellerna utanför affären såg precis ut som på bilden! Amerikaner alltså..... =)



//Helen


Kommentarer
Äiti

Hieno paita:)

2011-12-27 @ 08:00:06
Emma

Hej Helen!

Vill du bidra till svälten på Afrikas horn?

Du kan göra det lätt genom att sprida detta budskapet via din blogg för för varje bloggpost skänker unicef matersättning till behövande på Afrikas horn.

Läs mer på: http://unicef.se/sprid-budskapet/blogga-och-radda-barns-liv-i-jul

2011-12-27 @ 23:26:28


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Helen i USA -

High School 2011-2012

RSS 2.0