College tours!

St Olaf
St Olaf
Carleton
Carleton
Idag har jag inte varit i skolan istället begav Kara jag och min värdpappa iväg till en liten stad som heter Northfield här i minnesota. Den här lilla staden på 20 000 invånare har 2 stora collage som vi besökte. Det ena är St: Olaf College vilket också är det college som båda mina värdföräldrar gått på och även flera i deras familj. Det var riktigt fint där, camupset var fyllt med en blanding av gamla mysiga bygnader och nyare classrum. Vi var på en tour med en guid som tog oss till de fledsta byggnader och berättade en massa. Guiden var en student på skolan och gick baklänges hela vägen för att kunna ha en konversation samtidigt, något som alla college här i usa gör. På St Olaf var vi på morgonen till ungefär lunch som vi även fick testa på i deras kafeteria. Det var jättemycket folk och en massa mat man bara kunde gå och ta samt olika kockar som förberedda exakt vad du ville äta. Själva matsalen var lite hogwarts kännsla och maten var god! St Olaf är ett norskt college så i deras gift shop hittade vi lite svenskt godis till och med. Fanns ballerinakex och lite dalahästar också.
.
På eftermiddagen han vi med en liten tur i Northfield där det fanns massa cafén och små boutiquer. På Carleton fick vi också en tour där vi fick gå runt och titta. Bygnaderna här var också väldigt gamla. Skolorna var ganska lika på så sätt att de hade 3000 respektive 2000 studenter som nästintill alla bodde på campus. Collegen hade olika känsla när man var där vilket är riktigt svår att beskriva. Men riktigt häftig dag då jag aldrig har sätt några amerikanska college eller deras dorm som vi fick kicka in i. Har inte kollat på universitet i sverige än men detta fick mig att bli riktigt nyfiken på att se hur det funkar hemma. Något som jag gärna skulle vilja göra i alla fall är att gå på en skola där de flesta bor på campus så att man har nära till allt som händer och alla sina vänner.
.
//Helen


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Helen i USA -

High School 2011-2012

RSS 2.0